top of page

Maak kennis met Laurens Jansen

Maak kennis met Laurens, werkzaam als freelancer bij InfraCare. Zijn reis begon in de wereld van biomedische wetenschappen, maar al snel ontdekte hij zijn passie voor IT en automatisering. Met een achtergrond als data-engineer en een liefde voor gadgets heeft Laurens inmiddels zijn plek gevonden in de wereld van IT. In dit blogartikel vertelt hij over zijn ervaringen, de uitdagingen van het freelancen en waarom InfraCare voor hem een fijne opdrachtgever is.



Kun je kort iets over jezelf vertellen en wat jouw passie voor IT heeft aangewakkerd?

Laurens: “Mijn naam is Laurens, ik ben 31 jaar en woon in Amersfoort. Ik heb een achtergrond in biomedische wetenschappen. Tijdens mijn studie heb ik verschillende bijbanen gehad in de dienstverlening, met name in de horeca. Via een collega uit één van deze banen kwam ik in contact met haar man, die HR-manager was bij een groot consultancybureau gespecialiseerd in data. Daar ben ik uiteindelijk vijf jaar werkzaam geweest als data-engineer.


In die rol ontdekte ik mijn passie voor IT en automatisering. Bovendien had ik altijd al interesse in elektronica en gadgets. Hoewel ik mijn werk als data-engineer leuk vond, werd het na verloop van tijd te technisch en bestond mijn dag vooral uit coderen. Dat voelde te eenzijdig, waardoor ik besloot om een andere richting in te slaan. Na mijn vertrek heb ik een periode gereisd. Kort daarna benaderde een freelancer van InfraCare me met de vraag of ik wilde meewerken aan een project rondom de uitrol van laptops en werkplekken. Sindsdien heb ik verschillende projecten voor InfraCare uitgevoerd.”


Aan welke freelance projecten werk je momenteel voor InfraCare en wat zijn jouw verantwoordelijkheden daarbij?

“Momenteel werk ik voor InfraCare bij een zorgorganisatie aan een groot project rondom het vernieuwen van internetverbindingen. Ik ben verantwoordelijk voor het volledige proces, van aanvraag tot oplevering, inclusief het melden en afhandelen van eventuele storingen via tickets. Het proces begint met het aanvragen van verbindingen bij een van de drie leveranciers, die elk hun eigen systemen en werkwijzen hebben. Ik fungeer als contactpersoon tussen InfraCare en de leveranciers en zorg dat zij alle benodigde informatie ontvangen.


Daarnaast coördineer ik de afspraken met de locaties, zoals wanneer de verbindingen worden opgeleverd, wanneer monteurs langskomen en of de internetverbinding tijdelijk offline moet. Het schakelen met de locaties valt dus ook onder mijn taken. Tot slot stuur ik de field-engineers van het freelance-team aan, die verantwoordelijk zijn voor het installeren van routers en andere IT-hardware.”


Heb je in het verleden aan andere projecten voor InfraCare gewerkt? Zo ja, kun je enkele voorbeelden geven van je werkzaamheden en resultaten?

"Bij een van de zorgklanten van InfraCare heb ik deelgenomen aan een interessant project waarbij de uitrol van nieuwe werkplekken centraal stond. Dit omvatte onder meer het installeren van dockingstations, het ophangen van beeldschermen en het verwijderen van verouderde computers. Het was fysiek werk op locatie, waarbij ik ervoor zorgde dat elke werkplek werd vernieuwd en gebruiksklaar was. Daarnaast had ik veel contact met medewerkers en cliënten van de zorginstelling, wat het werk extra leuk maakte. Sommige cliënten wisten mijn dag echt op te vrolijken met hun vriendelijkheid.

Na de afronding van dit project heb ik me meer gericht op fieldservicewerkzaamheden. Hierbij werd ik opgeroepen om storingen op te lossen op basis van tickets. Dit varieerde van problemen met computers tot andere technische issues. Vervolgens kreeg ik de kans om bij een andere zorgklant van InfraCare te werken aan een project waarbij alle smartphones van medewerkers werden vervangen. Ook hierbij bezocht ik verschillende locaties en zorgde ik ervoor dat de nieuwe toestellen correct werden geïnstalleerd en geconfigureerd. Dit vergde veel communicatie met de medewerkers om ervoor te zorgen dat alles soepel verliep. Over het algemeen was het een gestroomlijnd proces, en het gaf veel voldoening om alles succesvol af te ronden."


Wat spreekt je aan in het werken als freelancer vergeleken met een vaste functie, en wat maakt InfraCare voor jou een bijzondere opdrachtgever?

"Wat mij vooral aantrekt in freelancen is het werken op projectbasis. Ik haal veel energie uit de afwisseling en dynamiek van projecten. In mijn vorige vaste baan had ik vaak te maken met repetitieve taken en herhalende vergaderingen. Projecten bieden echter een duidelijke structuur met een begin en een einde. Zodra een project is afgerond, kan ik het gemakkelijk loslaten en me richten op een nieuwe uitdaging. Die variatie en flexibiliteit passen perfect bij mij.”“Daarnaast waardeer ik de vrijheid die freelancen biedt. Ik kan zelf bepalen welke opdrachten ik aanneem en waar ik mijn waarde toevoeg. InfraCare is een bijzondere opdrachtgever omdat zij zelfstandigheid en autonomie stimuleren. Ik krijg veel ruimte om mijn projecten naar eigen inzicht te organiseren, zoals het kiezen tussen thuiswerken of werken op kantoor, en het zelf prioriteren van mijn taken. Die mate van vrijheid vind ik erg prettig."


Wat vind je het meest uitdagend aan je werk als freelancer bij InfraCare?

"De grootste uitdaging is het werken met een groot aantal verschillende programma’s en systemen. Ik gebruik dagelijks ongeveer tien verschillende systemen om alles bij te houden. Dit maakt het soms lastig om de juiste prioriteiten te stellen. Moet ik bijvoorbeeld eerst een specifiek ticket oppakken, of moet ik me vandaag meer richten op andere taken? Dit vraagt om een goede planning en strikte prioritering. Hoewel dit soms uitdagend is, kan ik gelukkig rekenen op mijn freelancecollega’s voor ondersteuning. We helpen elkaar graag wanneer nodig."


Kom je weleens problemen tegen in projecten? Hoe ga je daarmee om en welke oplossingen gebruik je meestal?

"Ja, problemen komen zeker voor, maar gelukkig hebben we binnen het freelance team van InfraCare veel verschillende specialisaties. Bijvoorbeeld, Matthias is zeer technisch en heeft veel kennis van configuraties. Als ik daar tegenaan loop, kan ik altijd bij hem terecht. Voor vragen over planning spreek ik vaak met Rose, en voor technische vragen rondom apparatuur, ga ik naar Sebastiaan. Het mooie is dat iedereen bereid is om elkaar te helpen. Er is altijd wel iemand met een oplossing, en als er niet meteen een antwoord is, wordt dat alsnog geregeld. Die samenwerking maakt het oplossen van problemen een stuk gemakkelijker."


Hoe heeft je samenwerking met InfraCare jouw manier van werken of denken beïnvloed? Zijn er bepaalde inzichten die je door deze samenwerking hebt opgedaan?

"De samenwerking met InfraCare heeft me vooral geleerd om te denken in prioriteiten en oplossingen. Door de dynamiek van mijn huidige project moet ik constant bepalen wat op dat moment het belangrijkst is. In eerdere functies werd dit vaak voor mij gedaan, maar als freelancer moet ik dit zelf oppakken. Dit heeft mijn manier van denken echt veranderd: ik bepaal nu zelf welke taken prioriteit hebben en hoe ik mijn werk aanpak. Dit heeft mijn zelfredzaamheid en efficiëntie sterk verbeterd."


Als je één aspect van het werken als freelancer bij InfraCare zou mogen benadrukken, wat zou dat dan zijn en waarom?

"Het belangrijkste aspect is zonder twijfel de samenwerking. Iedereen is bereid om elkaar te helpen, en er is een fijne sfeer waarin kennis wordt gedeeld. We hebben vaak een vaste dag in de week waarop de meeste freelancers op kantoor zijn. Dat biedt de kans om even langs te lopen bij collega’s met vragen over specifieke onderwerpen. Als iemand niet direct een antwoord heeft, wordt er altijd voor gezorgd dat er een oplossing komt. Deze hechte samenwerking maakt het werken bij InfraCare bijzonder prettig en effectief.

bottom of page