Hoe InfraCare gemeenten ondersteunt met veilige en toekomstbestendige IT-netwerken
- info2538677
- 2 dagen geleden
- 5 minuten om te lezen
Gemeenten staan dagelijks voor de uitdaging om hun inwoners goed en snel van dienst te zijn. Daarbij speelt een betrouwbare digitale omgeving een steeds grotere rol. Denk aan veilige verbindingen, toegankelijke systemen en het beschermen van gevoelige gegevens. InfraCare helpt gemeenten om die basis op orde te brengen én te houden. Niet door ingewikkelde IT-taal, maar door mee te denken over wat er écht nodig is voor een stabiele, veilige en toekomstbestendige digitale omgeving. In dit gesprek vertelt Elwin Haas hoe InfraCare gemeenten ondersteunt bij hun dagelijkse digitale uitdagingen.

Hoe zie je de rol van InfraCare in het ondersteunen van gemeenten bij hun IT- en netwerkvraagstukken?
Elwin: “InfraCare beschikt over uitgebreide expertise op het gebied van netwerkinfrastructuren binnen diverse sectoren, zoals (semi-)overheid, zorg, grootzakelijke markt en onderwijs. We staan bekend om onze ervaring met het ontwerpen en realiseren van grootschalige netwerkinfrastructuren.Voor gemeenten is dat niet anders, zeker wanneer zij in samenwerkingsverband opereren met andere gemeenten. In die situaties kunnen wij de verschillende netwerkomgevingen efficiënt en veilig met elkaar verbinden. Onze kracht ligt daarbij niet alleen in het realiseren van stabiele netwerken, maar ook in het waarborgen van de veiligheid en het naleven van de geldende protocollen en standaarden.”
Welke uitdagingen zie je waar gemeenten nu vaak tegenaan lopen op het gebied van netwerkinfrastructuur?
“Wat we vaak zien, is dat gemeenten intern steeds minder specifieke IT-kennis in huis hebben. Daardoor ontstaat de behoefte aan een betrouwbare partner die niet alleen de implementatie verzorgt, maar ook het beheer, de monitoring en de beveiliging van de netwerkinfrastructuur kan overnemen.Dat is essentieel, zeker nu gemeenten steeds vaker doelwit zijn van cyberaanvallen. InfraCare biedt in dat kader een totaaloplossing: van ontwerp en implementatie tot beheer en beveiliging. Zo kunnen gemeenten zich volledig richten op hun primaire taken, terwijl wij zorgen voor een veilige en toekomstbestendige netwerkbasis.”
Gemeenten werken met veel gevoelige data. Welke aandachtspunten zijn er rondom veiligheid en gegevensbescherming?
“Veiligheid en betrouwbaarheid vormen de kern van onze dienstverlening. InfraCare is ISO 27001, ISO 9001 én SOC 2 gecertificeerd. De ISO 27001-certificering garandeert dat wij werken volgens de hoogste internationale standaarden voor informatiebeveiliging. Dit betekent dat onze processen zijn ingericht om risico’s te identificeren, data te beschermen en continu te verbeteren op het gebied van cybersecurity.
Met ISO 9001 tonen we aan dat onze kwaliteitsmanagementprocessen op orde zijn. Dat vertaalt zich in transparante werkprocessen, continue verbetering en een consistente kwaliteit van onze dienstverlening.
Daarnaast onderstrepen we met onze SOC 2-certificering dat wij voldoen aan strenge eisen op het gebied van beveiliging, beschikbaarheid en vertrouwelijkheid van data. Dit biedt extra zekerheid richting onze klanten, zeker wanneer het gaat om de verwerking van privacygevoelige informatie.
Door deze certificeringen kunnen gemeenten erop vertrouwen dat InfraCare haar dienstverlening uitvoert volgens de strengste normen en volledig voldoet aan de vereisten van de AVG en andere relevante wet- en regelgeving.”
Hoe belangrijk is de beschikbaarheid van systemen en digitale dienstverlening voor gemeenten in jouw ogen?
“Dat is van essentieel belang. Gemeenten willen laten zien dat zij altijd bereikbaar en beschikbaar zijn voor hun inwoners. Als IT-systemen uitvallen, betekent dat direct dat burgers niet geholpen kunnen worden met hun vragen of aanvragen. Dat is niet alleen frustrerend voor gemeentemedewerkers, maar ook schadelijk voor het vertrouwen van burgers in hun gemeente. InfraCare helpt om deze continuïteit te waarborgen. Door onze expertise zorgen wij ervoor dat processen en informatiesystemen stabiel en beschikbaar blijven. Dit draagt bij aan een betrouwbare dienstverlening en versterkt de beleving en het vertrouwen van burgers richting hun gemeente.”
Welke diensten van InfraCare sluiten goed aan bij de behoeften van gemeenten?
“InfraCare biedt onder andere NOC en SOC diensten, waarmee we gemeenten ondersteunen op het gebied van continuïteit en beveiliging. Het NOC, oftewel het Network Operations Center, richt zich op het beheer, de prestaties en de beschikbaarheid van de netwerkinfrastructuur. Vanuit het NOC monitoren wij 24/7 de systemen van onze klanten en grijpen we direct in bij storingen of prestatieproblemen. Zo zorgen we ervoor dat het netwerk stabiel en optimaal functioneert.
Het SOC, ofwel Security Operations Center, focust op cybersecurity en dreigingsdetectie. Hier worden alle netwerkactiviteiten continu geanalyseerd op verdachte patronen, zodat we in een vroeg stadium kunnen ingrijpen bij mogelijke ransomware, datalekken of andere cyberaanvallen.
Door de combinatie van NOC en SOC kunnen gemeenten vertrouwen op een omgeving die niet alleen beschikbaar, maar ook veilig is. Zo kunnen medewerkers hun werk uitvoeren zonder zich zorgen te maken over verstoringen of beveiligingsrisico’s.”
Kun je uitleggen hoe InfraCare met zaken als monitoring, SLA’s en lifecycle management gemeenten kan ontzorgen?
“Wij hebben voor onze klanten een volledig lifecycle managementsysteem ingericht waarmee we het volledige traject van implementatie tot vervanging overzichtelijk beheren. Daarnaast monitoren we alle klantomgevingen continu met onze eigen vendor-onafhankelijke monitoringsoplossing.
Deze monitoring wordt uitgevoerd vanuit ons Network Operations Center, waar onze specialisten real-time zicht hebben op de prestaties van alle netwerkomgevingen. Eventuele afwijkingen worden direct opgepakt, zodat storingen vaak al worden opgelost voordat de klant iets merkt.
Daarnaast hanteren we zeer strikte Service Level Agreements, zelfs hoger dan het branchegemiddelde. Dat doen we bewust, omdat wij vanuit InfraCare vinden dat beschikbaarheid en betrouwbaarheid geen loze begrippen mogen zijn. Ons doel is om gemeenten volledig te ontzorgen, zodat zij kunnen vertrouwen op een stabiele en veilige IT-omgeving.”
Hoe helpt InfraCare gemeenten om te voldoen aan wet- en regelgeving, zoals de BIO (Baseline Informatiebeveiliging Overheid) en de AVG?
“InfraCare werkt conform de richtlijnen van de BIO (Baseline Informatiebeveiliging Overheid). Daarmee zorgen we ervoor dat onze processen en oplossingen voldoen aan de specifieke beveiligings- en beheereisen die voor overheidsorganisaties gelden. De AVG is onderdeel van onze SOC 2-certificering en daarmee verweven in het DNA van InfraCare. De kennis die we daarin hebben opgedaan, maken we toepasbaar voor onze klantgroepen, zoals gemeenten.”
Wat maakt de aanpak van InfraCare volgens jou passend voor een organisatie als een gemeente, vergeleken met andere sectoren waarin InfraCare actief is?
“Wij zijn een gespecialiseerde organisatie op het gebied van netwerkinfrastructuur en hebben een compact team van 30 IT-specialisten. Hierdoor kunnen we snel schakelen en weten we precies wat er bij onze klanten speelt. Je schakelt direct met ons, zonder door te veel afdelingen of lagen te hoeven gaan.”
Op welke manier kan InfraCare bijdragen aan het efficiënter maken van gemeentelijke IT-processen?
“Door te zorgen dat de netwerkinfrastructuur te allen tijde beschikbaar, betrouwbaar en op hoge snelheid te gebruiken is.”
Hoe onderscheidt InfraCare zich van de concurrentie en waarom zou een gemeente juist voor InfraCare kiezen als IT-partner?
“We zijn gevestigd in het midden van Nederland, waardoor we landelijke dekking kunnen bieden aan gemeenten. We kunnen snel schakelen bij problemen of calamiteiten. Klanten staan bij ons centraal en we ontzorgen gemeenten volledig op het gebied van IT: implementatie, beheer en onderhoud, monitoring en toekomstbestendigheid. Onze eigen IT-specialisten zijn dagelijks onderweg om klanten door heel Nederland te ondersteunen.”
Gemeenten moeten kunnen vertrouwen op hun digitale voorzieningen, net zoals inwoners vertrouwen op hun gemeente. InfraCare begrijpt dat en staat naast gemeenten als een partner die ontzorgt, meedenkt en snel handelt wanneer dat nodig is.Met een team van freelance IT-specialisten zorgt InfraCare ervoor dat alles achter de schermen goed geregeld is, zodat gemeenten zich kunnen concentreren op wat het belangrijkst is: het helpen van hun inwoners.
